Haugesund naar Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Familie Versteeg - WaarBenJij.nu Haugesund naar Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Familie Versteeg - WaarBenJij.nu

Haugesund naar Bergen

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Augustus 2018 | Noorwegen, Bergen

Zondag 5 augustus

Na het ontbijt rijden we naar het Haraldshaug Nationaal Monument wat we gisteren al vanuit de camper hebben gezien. Het is een mooi monument met om de grote zerk 26 kleine zerken met daarop de namen van de vroegere counties. We laten het monument achter ons en rijden een half uur naar de Akrastranden op het eiland Karmøy. Onderweg passeren we Avaldsnes. Het strand blijkt een prachtig wit zandstrand te zijn met helder water. De oudste twee wagen zich in het koude water terwijl de jongste op stenen jacht gaan. Op het strand staan overal fel gekleurde houten stoelen waar we dankbaar gebruik van maken. We brengen de ochtend door aan het strand, lunchen in de camper en rijden daarna verder richting onze volgende stad: Bergen.

Het is een mooie route met wederom prachtige natuur afgewisseld met lange, donkere tunnels! We stoppen op een parkeerplaats voor een kopje koffie en ontmoeten daar drie Duitse studenten. Nou ja, net klaar met de studie en klaar om te gaan werken. Ze zijn op fietsvakantie door Noorwegen (respect!) en zijn gestopt om al hun natte spullen te laten drogen nu eindelijk het zonnetje schijnt. We bieden ze wat te drinken aan en ze accepteren de koffie, cola, water en chips dankbaar. Het is een leuk gesprek over alle mooie plekken waar we zijn geweest. Zij komen net uit Bergen en wij zijn onderweg. Als de koffiemokken leeg zijn nemen we afscheid en rijden we de grote Bømlafjordtunnel door wat het vasteland met het eiland Stord verbindt. We rijden het eiland over door tot Sandvikvåg waar we de Bjørnafjorden in 40 minuten oversteken per Ferry.

We komen aan in Halhjem en rijden naar een camperplaats bij een haven. De camperplaats blijkt echter zo goed als vol te zijn en de plekken die er nog zijn, zijn veel te klein. We rijden door naar de volgende camperplaats in de bossen. Daar zijn we de enige kampeerders en dat voelt ook niet goed. We eten wel ons avondeten hier (het is inmiddels etenstijd) en rijden weer verder. Dan toch maar het laatste stukje doorrijden naar de Bergenhallen in Bergen waar ook een camperplaats is. Daar aangekomen blijkt ook deze vol! We willen Bergen echter niet achter ons laten zonder een bezoek aan de gekleurde huisje op de Bryggenkade.

We besluiten met de camper naar Bryggen te rijden en parkeren de camper in een straatje vlakbij de Mariakirke, met een Coop supermarkt op 30 meter afstand. We betalen voor 2 uur tot 22:15 uur. Als we weglopen richting de kade komt net een controleur aanrijden. We vragen of het een probleem is als we op deze plek (midden in het centrum) blijven overnachten. Het is geen enkel probleem, als we maar een geldig ticket hebben. We lopen naar de Bryggenkade waar het een levendige drukte is. We lopen langs de bekende gekleurde huisje en struinen over de vismarkt waar vers gevangen vis ter plaatsje wordt bereid. In een aquarium zitten mega grote kreeften die met hun poten tegen het glas tikken. Het doet me denken aan mega grote spinnen. Alle meiden vinden het maar een eng gezicht.

Als we teruglopen over de Bryggenkade ziet Chantal een vrouw met een onverzorgd uiterlijk een dure winkel uitlopen twee grote tassen. Op dat moment gaat het alarm van de winkel af. Ze wordt gevolgd door een net uitziende vrouw die haar vastpakt en terug de winkel in begeleid. De rest komt terug gelopen en vanaf onze zitplaatsen (grote keien) hebben we een goed uitzicht op wat er in de winkel gebeurd. We zien de dievegge druk gebarend op en neer lopen in de winkel. We blijven deze Noorse krimi volgen (de meiden vinden het beter dan op tv!) en zitten klaar om in te grijpen mocht het nodig zijn. 10 Minuten later stopt er een autootje van de beveiliging met twee stoere beveiligers die de winkel inlopen. Onze klus zit erop, we kunnen weer verder:)
We lopen weer terug naar onze camper waar we midden in het centrum, lekker gaan slapen.